Nu de jaren van de Tweede Wereldoorlog steeds verder van ons af komen te staan zijn het vooral de beelden die het verleden zichtbaar maken. Vanaf maandag 11 november gaat elke provincie op zoek naar de 50 meest aansprekende foto’s uit de Tweede Wereldoorlog. Medio januari worden de provinciale keuzes van 50 foto’s bekendgemaakt. Eind maart 2020 wordt vervolgens de landelijke keuze van 100 foto’s bepaald.​

Campagne & communicatie
Voor de provincie Utrecht ben ik aangehaakt om de provinciale (online) campagne en communicatie op te tuigen en uit te voeren. Dat betekent Utrechtse musea, archieven en historische kenniscentra enthousiasmeren en inzetten, creatieve contentmogelijkheden bedenken en de pers benaderen om het (brede) publiek uit de provincie te bereiken. Een communicatie-snelkookpan, gezien de krappe planning! Maar met een groot aantal publicaties in de pers (oa Telegraaf, Algemeen Dagblad en RTV Utrecht), is de Utrechtse campagne een succes.

Expositie
Om de 50 foto’s recht te doen, organiseer ik samen met de projectleider een expositie in de Geertekerk. Ruim 200 aanwezigen luisteren naar de Commissaris van de Koning en juryleden Micha Bruinvels en Ad van Liempt waarom de keuze op deze 50 foto’s is gevallen. Het publiek kon vervolgens zelf een keuze maken uit de foto’s welke 25 naar de landelijke selectie mochten.

De zoektocht naar de 100 meest bijzondere foto’s van de Tweede Wereldoorlog in Nederland, gebeurt in het kader van 75 jaar Vrijheid. Uitgevoerd door het NIOD, in opdracht van Platform WO2, en is mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het vfonds.