Schrijven is een ambacht
Het begon allemaal zo…
Mijn oma. Geboeid hing ik aan haar lippen als ze vertelde over haar turbulente leven. Een storyteller pur-sang. ‘Och meid, dit doet me denken aan die zomerdag in ’43. Heb ik je al verteld over de aardappelkar en de Duitse soldaat?’ Dan zette ik nog wat thee en waren we weer een uur verder.
Jij kent ze vast ook wel, van die mensen die het talent hebben om je de tijd te laten vergeten met hun belevenissen. Dat hoeven niet eens enorm spectaculaire avonturen te zijn. Maar wat ze met elkaar gemeen hebben is dit: je vergeet die verhalen nooit meer. Omdat ze je iets lieten voelen. Herkenning, verdriet, plezier, ongeloof, gemis, inspiratie…
Twintiger
Als een typische twintiger wist ik niet precies wat ik nou wilde doen. Ik woon en studeer een tijd in Salamanca, op zoek naar Het Grote Avontuur en vind dat ook. Eenmaal terug ga ik aan de slag voor een groot ICT bedrijf. Ik merk dat ik graag bij de communicado’s zit en dat het toen nog nieuwe ‘world wide web’ mij mateloos boeit.
Ik doe in deeltijd HBO Communicatie, met als hoofdvak tekstschrijven. Tijdens mijn studie werk ik als copywriter voor razendsnelle reclame- en online bureaus totdat de hele internetbubbel uit elkaar spat. Ook ik sta op straat, maar weet nu wel waar ik goed in ben. Schrijven.
Dertiger
Dit decennium staat geheel in het teken van de Goede Doelen Loterijen (Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij, VriendenLoterij). Ik start als communicatiemedewerker om uiteindelijk senior copywriter te worden op de marketingafdeling. Ik leer wat ‘persuasive copy’ is van de meest doorgewinterde marketeers en fondsenwervers in Nederland.
Bij dit bijzondere bedrijf waar werkelijk álle facetten van communicatie en marketing samenkomen, ontdek ik in tien jaar tijd het geheim van overtuigen. Dat begint vooral bij oprechte interesse in je doelgroep. Luisteren dus. En heel goed weten waarom je doet wat je doet.
Veertiger
Op mijn veertigste besluit ik eigen baas te worden. Ik wil mijn ervaring en vakkennis inzetten voor meer bedrijven. Mijn doel toen en nog steeds: Intens tevreden klanten die succes hebben met hun zakelijke communicatie.
Ook organisaties, groot en klein, kunnen voor elkaar krijgen wat mijn Mokumse oma van nature deed: woorden voor je laten werken. Ik pas mijn ervaring toe ik tal van opdrachten: het schrijven van zakelijke, commerciële en fondsenwervende teksten, tot het ontwikkelen van een communicatiestrategie, een slim contentplan of online marketingcampagnes. Geef mij je communicatievragen.
Nu: de kracht van woorden
Ontmoet Maya Angelou: schrijfster, dichter, activiste, actrice, danseres, hoogleraar. Je kunt je haast niet voorstellen dat het allemaal in één leven past. Maar zij deed het. Misschien doet ze me denken aan mijn oma. Dezelfde indringende manier van vertellen. Verhalenvertellers – schrijvers, regisseurs, filosofen, fotografen, oma’s, kunstenaars, bladenmakers, muzikanten -, zijn wat dat betreft de allerbeste leraren. Ze zijn een inspiratiebron. Ik leer nog steeds!